I mitt förra förhållande fick jag tidigt veta att jag aldrig kommer att bli mamma, för han ville inte, under några som helst omständigheter, ha barn.
Jag skulle aldrig få uppleva känslan av att vara gravid och få barn.

När förhållandet sprack och jag flyttade 40 mil ifrån mitt ex träffade jag en ny man.
En man som på vår första date sa, att han önskade inget hellre än hus och barn.

Efter 1 år och 4 månader i vårt hus blev jag gravid och den 7 oktober 2012 kom hon ut. Nu är vi tre på Munken!

måndag 25 mars 2013

Vadå våffeldagen?

Fattar ingenting...
Vadå våffeldagen?
Nej, idag är och förblir trandagen!
Visste du inte det?



Trandagen firas den 25 mars och är en lokal tradition i Kalmartrakten, men den finns även på Öland, i Blekinge och enligt uppgift även i Västsverige. Vissa källor anger att den funnits sedan 1500-talet.
Kvällen före trandagen hänger barnen upp en strumpa vid sängen och på morgonen hoppas de finna godis i den, trangodis. Det heter att tranan landat under natten på resan norrut och lämnat godiset. Tranan kommer till våra trakter när det börjar bli ljusare kvällar och förr fanns talesättet att tranan bär ljus i säng, man gick till sängs när det var ljust.
Trandagen räknades även som den första sommardagen, då skulle skorna av och barnen skulle springa barfota utomhus. 
Dagen sammanfaller med Maria Bebådelsedag och Våffeldagen.
 


5 kommentarer:

  1. Nej detta är ju Olivers födelsedag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trandagen OCH Olivers födelsedag! ;)

      Radera
  2. Vi sket också i våffeldagen och körde tranan!! Bästa!

    SvaraRadera
  3. Nej, nej, nej! Detta (den 25e) är min dopdag och VÅFFELDAGEN!! Bodde ändå tre år i Kalmar och hörde jag talas om Trandagen? Nej!! :)

    /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hängde du upp strumpan?? Annars kommer ju inte tranan ju... ;)

      Radera