I mitt förra förhållande fick jag tidigt veta att jag aldrig kommer att bli mamma, för han ville inte, under några som helst omständigheter, ha barn.
Jag skulle aldrig få uppleva känslan av att vara gravid och få barn.

När förhållandet sprack och jag flyttade 40 mil ifrån mitt ex träffade jag en ny man.
En man som på vår första date sa, att han önskade inget hellre än hus och barn.

Efter 1 år och 4 månader i vårt hus blev jag gravid och den 7 oktober 2012 kom hon ut. Nu är vi tre på Munken!

tisdag 19 mars 2013

Kallt

Det blåser utanför, det varnas för snöstorm.
Jag sitter inne vid köksbordet och pysslar vid datorn. Ida sover förmiddagslur.
Det är kallt idag, jag fryser ända in i benmärgen. Vet inte varför.
De senaste dagarna har jag haft huvudvärk, ömhet i kroppen, men annars ganska pigg ändå. Antagligen är det väl trötthet som spökar.
Ida är pigg och glad, men hon äter inte mycket om dagarna. Hon har kommit in i en period där det är tråkigt att äta från sked, vilket innebär att vi är tillbaka på flaskstadiet, välling och ersättning.
Jag har fått kloka tips och troligen är det bara en fas, den går över någongång. Så länge Ida är glad så går det väl ingen nöd på henne. Hon äter väl när hon blir hungrig. Jag är inte orolig, inte än.
Vi har fortfarande problem med magen dock, lactulos är fortfarande vår "propplösare", dock i mindre doser nu. Idas små tarmar hinner inte med omställningen från ersättning till välling, till gröt, till puréer. Så vi kör på med laculosen ett tag till.

Vad har hänt annars? Ser att det var ett tag sedan jag var här och skrev.
Eh, jo! Hon låter hela tiden när hon är vaken! Nu menar jag inte gulligt jollrande utan hon låter högt.
Höga toner som skär i öronen, och sedan ett skrik som låter ungefär som dinosaurierna i Jurassic Park. Hon andas in samtidig som hon väsnas vilket ger ett mycket märkligt ljud. Ganska störigt ljud faktiskt. Fast gulligt, men ändå rätt störigt.

Vi var på Lattjoland igår med Idas tjejkompisar. Vissa grejjer funkar ju att göra där när man är så liten som hon är, men om ett halvår, så kommer det vara betydligt roligare att åka dit. Nu är det väl främst en anledning för mig att komma hemifrån och för att få fika och prata av mig med tjejernas mammor. Riktigt mysigt var det, hoppas det blir fler tillfällen. När vi åkte hem, köpte jag en sådan där matstol på Ikea som alla har, som vi hatar p.g.a. benens utformning. Men vad gör man när hon behöver sitta bättre för att äta...Den stolen som jag egentligen vill ha kostar 1700kr...En svart tripp trapp...

Förutom att vi sjunger "Ärtorna rullar" om dagarna (en barnvisa som Ida älskar) så har fröken fått en ny favorit när jag matar henne. Om jag sjunger på denna får jag hennes uppmärksamhet och kan kanske lassa in en eller två skedar. De senaste dagarna har inte det funkat eftersom hon inte är intresserad av skeden, men annars brukar denna sången funka. Vi hörde den på radion en kväll när det var grötdags och Ida blev helt lyrisk när hon upptäckte att mamma kunde texten och sjöng med. Låten är en klassiker...!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar